domingo, 11 de agosto de 2019

Tema 10. A Reforma e a Contrarreforma.

A Reforma.

Durante o s. XVI comezou un proceso de intentar reformar a Igrexa Católica, que acabou provocando a creación de novas correntes relixiosas que se coñecen como o Protestantismo ou a Reforma. Este proceso foi iniciado por Martín Lutero, dando lugar o Luteranismo; e seguido por Juan Calvino, creando o Calvinismo. O proceso acabou consolidándose coa creación dunha reforma relixiosa en Inglaterra, propiciada por Henrique VIII, dando lugar o Anglicanismo.
Neste apartado o importante é analizar os seguintes conceptos:
  • Indulxencias.
  • Anglicanismo.
  • Luteranismo.
  • Calvinismo. 
Tes que analizar as características básicas de cada unha das novas relixións e os seus elementos máis significativos.

Reforma Protestante.

As criticas na Igrexa.
A igrexa é acusada de aloxarse dos ideais cristiáns debido a:
  • Ocupábase demasiado de asuntos políticos.
  • Relaxación de costumes no clero.
  • Desprestixio do papado.
  • Había demasiado compra de bens e dignidades eclesiásticas.
  • Abuso na venta de indulxencias e bulas.
  • ...
Érasmo de Rotterdam propón como solución a lectura persoal da biblia e o control das costumes.

A Reforma de Lutero.
Martín Lutero, Fraile agostiño que propuxo a ruptura coa Igrexa de Roma. No ano 1517 comezou criticando o sistema de indulxencias da Igrexa, e acabou manifestándoo manifestando as 95 Teses cravadas na porta da Catedral de Wittenberg.

Características da Igrexa Luterana.
  • Xustificación pola Fe. A relixión é unha cuestión persoal e basease na relación con Deus. Nela destaca a importancia da Fe en Deus como garante da salvación, supeditando o papel da Igrexa.
  • Sacerdocio Universal. Cada persoa pode actuar como o seu propio sacerdocio, xa que mediante a oración todos os crentes poden relacionarse directamente con Deus, motivo no que se fai innecesario a figura dun mediador con Deus. O sacerdocio convertese nunha profesión que serve os membros da comunidade. Elimínanse o celibato do clero, é dicir, a prohibición de casar, xa que esta non foi instituída por Deus, senón pola Igrexa Católica. O sacerdote debe realizar función sociais como a realización da eucaristía, a realización do Bautismo, realización de vodas, etc.
  •  Invalídanse a importancia dos sacramentos, salvo o Bautismo e a Eucaristía.Estes son os únicos sacramentos considerados importantes.
  • Autoridade Suprema da Biblia. Esta convertese na única fonte para o crente, que a debe interpretar el mesmo, dando un alto grao de liberdade sobre os asuntos relixiosos.
  • Nega a soberanía do Papa. Lutero nega a supremacía do pontífice sobre o resto da cristiandade; así mesmo nega os criterios propostos pola xerarquía eclesiástica.
  • Eliminase a intercesión dos santos e a Virxe. Estas figuras considéranse como persoas relevantes na relixión, pero non teñen ningunha función nin valor para os fíes, simplemente son exemplos de cristiáns ou persoas que viviron segundo a fe.

Protestantismo en Europa.
Esta estendese por Alemaña, Suecia, Noruega, Dinamarca, Países Baixos, Inglaterra, Suíza, etc.
https://plusultrailion.files.wordpress.com/2017/01/img002.jpg
 Ademais créanse novas variantes:
  1. Calvinismo.
Iniciado por Xoán Calvino en Suíza, levando unha postura máis radical que a Luterana.
  • Crenza na Doutrina da Predestinación. O destino da alma despois da morte esta determinado por Deus.
  • Deberes do Crente. Levar a cabo unha vida humilde e austera, e pretende gozar da graza divina.
  • Difusión. Este tivo como base Suíza, onde crearon un Estado Teocrático. Dende aí estende por Francia (Hugonotes) e por Inglaterra (Puritanos).
  1. Anglicanismo.
Iniciase en Inglaterra, por motivos políticos. Henrique VIII ten un conflito co Papa –Clemente VII –por negarlle a anulación matrimonial con Catalina de Aragón.
  • Acta de Supremacía (1534).
    1. Henrique VIII proclamase como xefe supremo da Igrexa de Inglaterra.
    2. Separase relixiosamente da Igrexa de Roma.
    3. A xerarquía eclesiástica de Inglaterra queda sometida a autoridade do rei de Inglaterra.

A contrarreforma.

Os procesos da Contrarreforma.
A contrarreforma foi un movemento promovido pola Igrexa de Roma (Igrexa Católica) e os lideres dos reinos defensores do cristianismo para loitar e frear a expansión do protestantismo.Surxiu como un movemento de Reforma no seo da Igrexa como medio de renovación para:
  • Corrixir os defectos cuestionados polos protestantes desde dentro.
  • Defender os dogmas de Fe do catolicismo.
  • Medidas para solventar.
    • Reforma das Ordes Monásticas como as propostas por Santa Teresa de Xesús nas Carmelistas, Franciscanos, etc..
    • Creación de Novas Ordes.
    1. Oratorios, Ursulianas, ... Todos estes pretendes predicar e evanxelizar ós fieis.
    2. Compañía de Xesús. Iniciada por San Ignacio de Loyola en 1537. Esta organizouse como una organización militar, cunha rexia disciplina e dependencia directa do Papa.
  • Reorganizase a Inquisición. Ocupase de perseguir e castigar ós herexes.
  • Iniciouse un proceso de Censura de Libros. Para elo creouse unha lista de libros prohibidos, organizada pola Congregación do Índice.
  • Celebración do Concilio de Trento (1545-63). Esta foi convocada po Paulo III e o emperador, Carlos V.

    O Concilio de Trento.

    1. Reafirmou os dogmas de Fe para consolidar a Igrexa Católica.
  • A salvación da alma será grazas ás boas obras e a Fe.
  • Reafirmase a preeminencia dos 7 sacramentos.
  • Carácter sacro da Eucaristía.
  • Reafirma a importancia do culto a Virxe e os Santos.
  • A Vulgata (biblia en latín) considerase como a única interpretación valida da palabra de Deus, que debe ser interpretada por persoas formadas.
  • Os fieis deben someterse os preceptos teolóxicos propostos pola Xerarquía Eclesiásticas. Esta goza de una relación especial con Deus, son os seus intermediarios.
    1. Buscou medidas para a reforma do clero, co obxectivo de ter unha visión máis erudita e formada sobre relixión.
  • Formar ós membros da Igrexa en Seminarios.
  • Aumentar a disciplina do clero.
  • Obrigación de celibato para o clero.
  • Obrigación para o clero dunha vida exemplar.

As Guerras de Relixión.

A novas concepcións relixiosas fixeron evolucionar as concepcións das costumes e as leis en moitos dos países de Europa. Isto acabou provocando a mestura de posturas relixiosas e políticas, que acabaron provocando posturas contrapostas. Isto acabou marcando un proceso de intolerancia relixiosa en moitos reinos. Os monarcas determinan a relixión dos seus súbditos, o que acabou provocando persecucións daquelas persoas que non acpetan a relixión oficial; e provocou toda unha serie de guerras de relixión, que tiveron en xaque Europa durante boa parte da Idade Moderna.
Un exemplo disto foi Carlos V (1521-1558) converteuse no defensor do catolicismo e loitou contra os protestantes. Impuxo o Catolicismo nos seus dominios, e perseguiu calquera outra forma de relixión. Isto foi especialmente conflitivo nos dominios alemans, onde o luteranismo tivo gran impulso, polo que levou a cabo diferentes políticas. 
Nun primeiro momento intentou levar a cabo unha solución pacifica convocando Dietas (Parlamentos en Alemaña), como a Dieta de Spira (1529), na que non se chegou a ningún acordo cos protestantes. Isto levou a guerra na que Carlos consegue sendas vitorias como na batalla de Mühlberg en 1547, pese a cal non puido someter os protestantes. Pese a que Carlos V ía gañando as batallas era incapaz de impoñer o catolicismo os seus habitatnes, iso levoulle a proclamar a Paz de Augsburgo en 1555, onde proclama a liberdade relixiosa nos seus dominios do Sacro Imperio Romano Xermánico.
Este é so un dos exemplos, pero os problemas entre católicos e protestantes permaneceu durante case dous séculos.

Ningún comentario:

Publicar un comentario